جزوه و خلاصه مطالعات اجتماعی پنجم
درس بیست و دوم - بازسازی ویرانه ها
جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور پس از آشنایی با مردم ایران، تحت تأثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفتند و به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند. آن ها سعی کردند از خشونت و ویرانگری پدرانشان فاصله بگیرند و عمران و آبادی را در ایران تشویق کنند.
وزیران ایرانی سعی می کردند مغولان را راهنمایی و هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آن ها بیاموزند.
خواجه رشیدالدّین فضل الله همدانی از وزیران دانشمند دوره ی ایلخانان بود که چندین کتاب علمی نوشت و به دستور او بناهای زیادی چون مسجد، مدرسه و بیمارستان ساخته شد.
خواجه نصیرالدّین توسی از مشاوران هلاکو بود که سعی می کرد عادت های زشت مغول ها از جمله وحشی گری هایشان را تغییر دهد.
خواجه نصیرالدّین توسی، ریاضی دان و ستاره شناس بزرگی بود که به همّت او رصدخانه ی مراغه تأسیس شد.
در زمان جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور، مردم ایران به تدریج، ویرانه ها را به شهرهایی آباد و پر رونق تبدیل کردند و شهرنشینی را در ایران گسترش دادند. در این شهرها بناهای زیادی چون مساجد، کاروان سراها، حمّام ها، برج ها و ... ساخته شد.
شاهرخ، پسر تیمور، برخلاف پدر خود مردی نیکوکار بود و سعی می کرد هرجا را که پدرش ویران کرده بود، آباد کند. او دستور داد مدارس و کتابخانه های متعدّدی بسازند.
شاهرخ دستور داد مدارس و کتابخانه های متعدّدی بسازند.
مسجد گوهرشاد در مشهد از بناهایی است که به همّت گوهرشاد، همسر شاهرخ، ساخته شد.
کاروان سرای شرف در نزدیکی سرخس در استان خراسان رضوی از آثار دوره ی جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور است.
تعدادی از شاعران بزرگ و برجسته ی ایرانی مانند عطّار نیشابوری، مولوی، سعدی و حافظ در دوره های مغول و تیمور زندگی می کردند.
برچسب ها :
پایه پنجمپنجم دبستانپنجم ابتداییپنجم دبستانبازسازی ویرانه هامطالعات پنجممطالعات اجتماعیجزوهخلاصهنکات مهمخلاصه مطالعات پنجم