مرجع محتوای آموزشی دانش آموزان

گام به گام کار و فناوری پایه هفتم / پودمان نوآوری و فناوری - صفحات 6 تا 9

پایه هفتم - کار و فناوری

کاروفناوری پایه هفتم

پودمان نوآوری و فناوری

صفحات 6 تا 9

 

کار کلاسی صفحه 6

بارش فکری
گروهی تشکیل دهید و با کمک دبیر خود درباره یکی از موارد زیر و ایده های دیگر، روش بارش فکری را به کار برید و نتیجه را در زیر بنویسید.
1 چگونه می توانید در حیاط، بازیهای بهتری داشته باشید؟
2 برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنید، چه باید کرد؟
3 ..................................

برگه ایده پردازی با روش بارش فکر
اعضای گروه: ...حمید - رحیم - کریم - عباس.....تاریخ: 1400/7/8 ساعت:.11
موضوع: ....چگونه می توان خودکار را تا تمام شدن جوهرش گم نکرد ...
ایده های ارائه شده:
1- قرار دادن خودکار در محل تعیین شده
2- برچسب زدن اسم بر روی خودکار
3- بستن خودکار با نخ به کیف

پرسش صفحه 6

اگر تنها دو ظرف 3 و 10 لیتری داشته باشید چگونه می توانید با این دو ظرف، 8 لیتر آب از رودخانه بردارید؟
1-ظرف 10 لیتری را پر می کنیم
2-با ظرف 3 لیتری 3مرتبه آب بر می داریم طوری که ته ظرف 1لیتر باقی می ماند
3-حالا 1لیتر را داخل ظرف 3 لیتری میریزیم
4-مجددا ظرف 10 لیتری را از آب پر می کنیم
5-ظرف 10 لیتری داخل 3لیتری می ریزیم تا پر شود چون ظرف 3 لیتری تنها 2 لیتر برای پر شدن نیاز داشت حالا 8 لیتر ته ظرف 10لیتری باقی ماند است.

 

کار کلاسی صفحه 6

روش سوم پرورش خلاقیت
روش سومی را که دبیر سر کلاس آموزش می دهد در گروه اجرا کنید، سپس آن را در برگهٔ صفحه بعد بنویسید.
برگۀ پرورش خلاقیت با روش ...ایده گرفتن ....
نام گروه: ..هشترودی ..تاریخ: ...1400/7/12... ساعت:....10:00
موضوع: .......ساختن بال پرواز...........
کارها:
1- بررسی اجزای تشکیل دهنده بال پردندگان
2- چگونگی کارکرد اجزا تشکیل دهنده موقع پرواز

روش کاربرد مراحل طراحی و ساخت: یکی دیگر از روشهایی که برای اختراع و تولید محصول جدید به کار می رود، کاربرد مراحل طراحی و ساخت است.فرایند طراحی و ساخت در
زیر نشان داده شده است.

تعریف نیاز » بررسی نیاز و مسئله » برنامه ریزی کارها » بررسی اطلاعات » بررسی و ارائه راه حل » انتخاب راه حل » تولید » آزمایش و بهبود » ارائه و ثبت محصول

نمونه طراحی و ساخت ساک دستی
علیرضا برای طراحی و ساخت ساک دستی برای خانوادهٔ خود روش زیر را به کار برده است:
1 - تعریف نیاز (چرا ساک دستی را می خواهد و ...)؛
2 - بررسی نیاز و مسئله (ساک دستی باید چقدر جا داشته باشد و چه وزنی را تحمل کند و ...)؛
3 - برنامه ریزی اجرای کار (برای ساخت، نخست به مطالعه می پردازد، بعد جنس ساک را انتخاب م یکند و ...)؛
4 - بررسی اطلاعات (نمونه های ساک دستی را از نظر اندازه، شکل و جنس بررسی می کند)؛
5 - بررسی و ارائهٔ راه حل ها (چند پیشنهاد جدید برای شکل، اندازه و جنس ساک می دهد)؛
6 - انتخاب راه حل (براساس اندازهٔ موردنیاز، قیمت و قدرت تحمل، یک شکل و جنس نمونهٔ مناسب را انتخاب می کند و نقشهٔ آن را می کشد)؛
7 - تولید (فراهم کردن مواد و ابزار لازم و ساخت یک نمونه، ساخت ساک دستی را شروع می کند)؛
8 - آزمایش و بهبود (آزمایش و بررسی کار ساخته شده و اینکه آیا نیاز خانواده را برآورده است؟ ساک دستی ساخته شده را آزمایش می کند که
ببیند آیا قدرت تحمل بار را دارد و …)؛
9 - ارائه و ثبت محصول (ارائهٔ نمونه در صورت نیاز و تحویل ساک دستی به خانواده).

کار کلاسی صفحه 8

طراحی و ساخت
گروه ما می خواهد وسیله ای بسازد که ... برای مردم مفید باشد ... برای این کار می توانیم از نخ، چسب، کاغذ،کِش لاستیکی ، آهنربا ، مقوا،
تکه چوب و هر آنچه در دسترس است استفاده کنیم. این اختراع ما خواهد بود و در آینده کار مردم را آسانتر می کند و به نوآوری تبدیل خواهد
شد.

جدول زیر فرم خلاصه گزارش طراحی و ساخت ........................ را در دفتر می کشیم و آن را تکمیل می کنیم.

فناوری و سیستم
روزی مخترعی توانست با ایده گرفتن و دقت در طبیعت، فناوری ساده ای را اختراع کند.او هنگام یکه دید دانه های خاردار گیاهانی مانند بابا آدم (زردان) به شلوار و جوراب هایش چسبیده است، آنها را زیر ذرّه بین گذاشت و قلاب هایی در سر خارهای روی دانه دید. این قلاب ها با گیرکردن به حلقه های پارچهٔ لباس به آن می چسبند و دانه ها با این روش از جایی به جای دیگر منتقل می شوند. آن مخترع توانست، با بررسی این روش و به کمک ایده خود، فناوری جدیدی که خیلی کاربرد دارد، اختراع کند.

فناوری چیست؟ کاربرد عملی دانش در یک موضوع را فناوری می گویند.هنگامی که شما دانش و ابزاری را برای زندگی بهتر به کار می برید در حال تولید فناوری هستید.

کار کلاسی 9

تعیین چند فناوری برای یادسپاری
با هم اندیشی در گروه خود، برای آسان شدن یادسپاریِ پنج کلمه «زنبور، یک، نوآوری، گیاه، دانه» سه فناوری ارائه کنید

1- می توان حرف اول آنها را در کنار هم قرار داد و یک کلمه معنی داری ساخت . زنبور » ز / نوآوری » ن / دانه » د / گیاه » گ / یک » ی / »»» زندگی
2- می توان نقاشی کشید
3- نوشتن یک جمله «یک زنبور با نواوری دانه یک گیاه رابه شکل کندو در اورد.»

 

 

 


  • رمز فایل: novinmad.ir

    برچسب ها : کار و فناوریفیلم آموزشیویدئو آموزشیپایه هفتمکار و فناوری هفتمهفتممتوسطه اولگام به گامراهنمای کار و فناوریگام به گام کار و فناوریکار و فناوری 7پاسخ کار کلاسیپاسخ پرسش هاپاسخ بررسی ها
    تازه های آموزشی
    ببینید » فارسی و نگارش چهارم ابتدایی - درس دوم فارسی نگارش پاسخ تمرین صفحه ی ۱۴ و ۱۵ و ۱۶
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - حکایت قوی ترین حیوان جنگل
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - پاسخ سوالات درک و دریافت در قسمت بخوان و بیندیش
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - بخوان و بیندیش (در جستجو)
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - گوش کن و بگو
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - درک مطلب
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان - روخوانی درس کوچ پرستوها
    ببینید » درس اول آفریدگار زیبایی چهارم ابتدایی - بخش دوم
    ببینید » درس اول آفریدگار زیبایی چهارم ابتدایی - بخش اول
    کتاب كار و تمرين ریاضی سوم ابتدایی - جامع و کامل و قابل چاپ
    خلاصه و چکیده ریاضی پایه سوم ابتدایی
    جدول ضرب آسان پایه سوم دبستان
    آزمون مداد كاغذی و مرور و تمرین علوم تجربی پایه سوم دبستان
    پیک تابستانه نمونه تکالیف فارسی پایه سوم ابتدایی
    دانلود مرور فارسی دوم به سوم پایه سوم دبستان - مناسب هفته اول مهر

    کلیه حقوق این سایت برای نوین مدرسه محفوظ می باشد.
    novinmad.ir