مرجع محتوای آموزشی دانش آموزان

نکات و درسنامه آموزش قرآن هشتم - درس دوم جلسه اول

پایه هشتم - آموزش قرآن

نکات و درسنامه آموزش قرآن هشتم

درس دوم جلسه اول

 

فعالیّت اول: جدول زیر را کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.

قرآن، جهانیان، فرزند، همتا، فروفرستاد

 

نَزَّلَ » نازل کرد، فرو فرستاد

فُرقان » وسیله تشخیص حق از باطل، یکی از نام های قرآن

یَکونُ » می باشد

عالَمینَ » جهانیان، مردم

نَذیر » هشداردهنده

وَلَد » فرزند

شَریک » شریک، همتا

قَدَّرَ » اندازه گیری کرد

 

فعالیت دوم: ترکیب های زیر را معنا کنید.

1- نَزَّلَ الفُرقانَ: نازل کرد قرآن را

2- عَلَی عَبدِهِ: بر بنده اش

3- لِلعالَمینَ: برای جهانیان

4- شَریکٌ فِی المُلکِ: شریکی در فرمانروایی

5- کُلَّ شَیءٍ: هر چیزی

6- فَقَدَّرَهُ: پس اندازه گیری کرد آن را

 

فعاليت سوم:

معنا « تا » هرگاه اين حرف قبل از فعل بيايد به صورت ؛« براي » يعني « لِ » همان طور که مي دانيد مي شود و تغيير جزئي در معناي فعل ايجاد مي شود؛ مانند:

لِ + یَکونُ (می باشد) »» لِیَکونَ: (تا باشد)

 

اینک ترجمه ی این ترکیب ها را کامل کنید.

لِ + یَعلَمُ: می داند » لِیَعلَمَ: تا بداند

لِ + یَعلَمُونَ: می دانند » لِیَعلَمُوا: تا بدانند

لِ + تَعقِلُونَ: اندیشه می کنید » لِتَعقِلُوا: تا اندیشه کنید

لِ + تُؤمِنونَ: (ایمان می آورید) » لِتُؤمِنوا: تا ایمان بیاورید

 

انس با قرآن: ترجمه دو آیه ی از سوره ی فرقان را کامل کنید.

1- تَبارَکَ الَّذی نَزَّلَ الفُرقانَ عَلَی عَبدِهِ: پرخیر است کسی که نازل کرد قرآن را بر بنده اش.

2- لِیَکُونَ لِلعالَمینَ نَذیراً: تا باشد برای جهانیان هشدار دهنده.

3- َلَّذی لَهُ مُلکُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ: کسی که برای اوست فرمانروایی آسمانها و زمین.

4- وَ لَم یَتَّخِذ وَلَداً وَ لَم یَکُن لَهُ شَریکٌ فِی المُلکِ: و ندارد فرزندی و نیست برای او شریکی در فرمانروایی.

6- وَ خَلَقَ کُلَّ شَیءٍ فَقَدَرَّهُ تَقدیراً: و آفرید هر چیزی را، پس اندازه گیری کرد آن را به طور دقیق و کامل.

 

نکات:

1- حرف « لِ » زمانی که قبل از اسم و ضمیر قرار بگیرد به معنای « برای » است؛ ولی در فعالیت سوم، قبل از فعل قرار گرفته که چند تغییر در فعل ایجاد می کند:

1) ضمه آخر فعل را به فتحه تبدیل می کند؛

2) نون آخر فعل حذف می شود بجز نونی که قبل از آن ساکن باشد؛

3) در ترجمه به معنای « تا » است.

 

2- در آیه شماره 1 ، کلمه « عَبدِهِ » را بهتر است به صورت « بنده اش » معنا کنیم.

3- حرف « لِ » به معنای « لِيَکونَ » در کلمه « تا » بکار می رود.

 


  • رمز فایل: novinmad.ir

    برچسب ها : پایه هشتمقرآن هشتمآموزش قرآننکات و درسنامهقرآن هشتم درس دومپاسخ فعالیت هاانس با قرآنگام به گام قرآن هشتم
    تازه های آموزشی
    ببینید » فارسی و نگارش چهارم ابتدایی - درس دوم فارسی نگارش پاسخ تمرین صفحه ی ۱۴ و ۱۵ و ۱۶
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - حکایت قوی ترین حیوان جنگل
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - پاسخ سوالات درک و دریافت در قسمت بخوان و بیندیش
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - بخوان و بیندیش (در جستجو)
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - گوش کن و بگو
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان درس کوچ پرستوها - درک مطلب
    ببینید » فیلم درس دوم فارسی چهارم دبستان - روخوانی درس کوچ پرستوها
    ببینید » درس اول آفریدگار زیبایی چهارم ابتدایی - بخش دوم
    ببینید » درس اول آفریدگار زیبایی چهارم ابتدایی - بخش اول
    کتاب كار و تمرين ریاضی سوم ابتدایی - جامع و کامل و قابل چاپ
    خلاصه و چکیده ریاضی پایه سوم ابتدایی
    جدول ضرب آسان پایه سوم دبستان
    آزمون مداد كاغذی و مرور و تمرین علوم تجربی پایه سوم دبستان
    پیک تابستانه نمونه تکالیف فارسی پایه سوم ابتدایی
    دانلود مرور فارسی دوم به سوم پایه سوم دبستان - مناسب هفته اول مهر

    کلیه حقوق این سایت برای نوین مدرسه محفوظ می باشد.
    novinmad.ir